De Dirigent

Oksana Kryuchkova (1972) werd geboren in het plaatsje Bila Tserkva in Oekraïne.
In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw was er nog weinig technische progressie in Oekraïne en mede daarom werd er bijzonder veel en mooi gezongen. Alle mensen zongen meerstemmig de vele, vaak eeuwenoude volksliedjes op feestjes en bijeenkomsten, op de bankjes in de parken en voor de flatgebouwen.
Het was bijna onmogelijk om de schoonheid van de Oekraïense volksmuziek niet op te merken, waardoor de liefde voor de Slavische volksmuziek haar met de paplepel is ingegoten. Zo zong ze zelf al vroeg in het plaatselijke kerkkoor en was zij pianist voor een volksdansgroep.

Daarnaast ontwikkelde Oksana ook een grote passie voor de klassieke muziek. Zij studeerde op het hoofdvak piano af aan het Tsjaikovski Conservatorium in Kiev, en later op de vakken piano en muziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Na een aantal jaren te hebben gewerkt als begeleidend pianist voor verschillende koren raakte Oksana in de ban van het dirigeren, wat haar motiveerde om koordirectie te gaan studeren, aanvankelijk op de Bourdon Hogeschool voor Muziek en later aan het Haags Koninklijk Conservatorium. Gedurende haar studies bleef zij eveneens werkzaam als koordirigent bij diverse gemengde, oratorium- en kamerkoren.

Momenteel doorloopt Oksana haar masteropleiding koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.

Oksana is sinds Augustus 2023 de opvolgster van Gregor Bak als eerste dirigent van het Oeral Kozakkenkoor.