Uzory

Folkloristisch Ensemble Uzory

Het folkloristisch ensemble Uzory is afkomstig uit de Oekraïense stad Mykolajiv.
De zes leden van de groep zijn muzikale virtuozen die studeerden aan de conservatoria van Kiev en Odessa.

Zij bespelen typische Russische en Oekraïense instrumenten zoals de domra, balalaika, bajan (Russische knopaccordeon), fluit en een variatie aan slaginstrumenten.

Uzory wordt geprezen om het hoge niveau van de uitvoeringen en de hoge muzikale standaard. Het ensemble heeft behalve Russische en Oekraïense folkloremuziek ook klassieke muziek en jazz op het repertoire.

Midden jaren negentig kwamen het Oeral Kozakkenkoor en Uzory met elkaar in contact toen het ensemble optredens gaf in Nederland. Sinds die tijd bestaat er een hechte samenwerking met deze Oekraïense groep. Er worden gezamenlijk concerten gegeven en de laatste 3 CD’s van het Oeral Kozakkenkoor zijn tot stand gekomen met begeleiding van Uzory. In 2004 reisde het Oeral Kozakkenkoor af naar Mykolajiv om met twee optredens deel te nemen aan het 25-jarig jubileum van Uzory. In 2011 trad het Oeral Kozakkenkoor nogmaals samen met Uzory op in Kiev en Mykolajiv.